Källa
bilder och text
http://bild.edu.stockholm.se/display/article.php?No=93 |
Framsprungen ur tankar kring... ...nytt fräscht utseende, efter de praktiska men karaktärslösa Chevor som föregick den. Med början med årsmodell 55 erbjöd Bel Airen spänning på två sätt. Först med ny vågad design vilken inkluderade saker som stjärtfenor och i stänkskärmarna inbyggda strålkastare. Dessutom en helt ny V8:a vilken var först med RamJetinsprutning. Den väldekorerade 57:an var 2 1/2 tum längre än 56:an för att bättre kunna visa de flashiga skärmarna, och de stilfulla linjerna.
|
|
Utmärkande för bilen Chevrolet Bel Air var framför allt en "flott" bil. Trots att den saknade de mer extensiva "tillbehören" som för Cadillac, eller Plymouth Fury, hade Bel Airen bakskärmar, med veck omedlebart bakom dörrarna, övergående i ett par fartfyllda fenor. Strålkastarna var inbyggda i framskärmarna. Tre ventilationsintag satt omedelbart runt dessa, och huven var försedd med 2 st halvrunda gondolspetsar försedda med små kromade fenor i samma design som bakskärmarna. En panoramaruta tillsammans med kjolsidor över bakhjulen ingick också. |
|
Relevans Bel Airen var Chevrolets försök att överglänsa och allmännt överträffa Ford, och på så sätt överta Fords ledning i försäljning. Med proktionssiffror på 1,5 miljoner 1957, var man nära att lyckas. |
Mera framträdande Förutom den mycket framträdande exteriöra designen är Bel Airen känd för optionsmotorn på 283 kubiktum (Super Turbo-Fire V8), en motor som var den första med lika många hästkrafter som kubiktum (In3). |
Historia Bel Airen, det skall påpekas, var gräddan i Chevrolets produktion, vilken började med den enklare "one-fifty-serien" och därför försågs med all grannlåt vilket kunde uppbringas för en marknad full med medtävlare. Lyckligtvis var designen harmonisk nog för ögats tillfredsställele. Det riktiga lyckoskottet var trots allt Ed Coles small-block V-8:a. När 283-In3-motorn försågs med bränsleinsprutning levererade den en hk per In3, först för produktionsbilar, vilket snabbt gav Chevrolet rykte om goda prestanda. De som valde den läckra Bel Airen år 1957 hade en diger tillbehörslista att välja från, denna inkluderad tvåtonsinteriör, tonat glas, motordriven topp, säkerhetsbälten, fyrpunktsbälten, ventilerade sittdynor, och till och med en särskild servetthållare. En upprättstående reservhjulshållare var deluxtillbehör till convertiblen, och tillsammans med den pistolkulespetsförsedda kofångaren gavs intrycket av en JuniorCadillac. Vilket naturligvis var exakt vad allmänheten förväntade sig. |
År 1957 gjordes grillen vidare och större, snyggt integrerat med den större kofångaren, medan inredningen blev mer smakfull, speciellt med den eleganta instrumentbrädan. En snygg exteriör detalj var integreringen av tanklocket, gömt ovanför vänster fenas lampor. Chevrolets annonsavdelning skanderade stolt: "Den heta nu ännu hetare"! Historien utvisar att detta påstående trots allt var korrekt. Ford detroniserades nätt upp vad det gäller försäljningssiffror. Idag är 1955-57 års Bel Airer allt mer populära bland samlare, vilka likt köparna då 1955-57, kan välja mellan 7 olika karosseriurföranden. |
|
Källa
bilder och text
http://bild.edu.stockholm.se/display/article.php?No=93 |